پولدار شدن فعالیتی سخت و هیجان انگیز است که نیازمند تعهد فرد در طول زندگی است. جدا از اینکه ثروتمند بودن، زندگی روزانه شما را راحت‌تر خواهد کرد؛ باعث کاهش استرس مالی روزانه در مورد هزینه‌های روزمره زندگی مثل غذا، مسکن، خودرو، مسافرت و … نیز می‌شود. همین برای بعضی‌ها یک انگیزه خیلی خوب است تا سفر خود را برای ثروتمند شدن آغاز کنند. همه چیز وقتی برای آنها جدی می‌شود که اولین پول خود را به‌دست می‌آورند. در این مطلب روی جنبه فلسفی ثروتمند شدن تمرکز می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا با ماهیت چالش‌هایی که روبه‌رو هستید بیشتر آشنا شوید. پس بیایید تا ببینیم که چگونه پولدار شویم.

 

۱. طرز تفکرتان را در مورد پول تغییر بدهید

رابطه‌ی اغلب افراد با پول، رابطه‌ای دوگانه و آمیخته با عشق و نفرت است. بعضی‌ها همزمان از افرادی که پولدار هستند اظهار تنفر می‌کنند و در عین حال خودشان هم آرزوی پولدارشدن دارند. هرچند یکی از دلایلی که اغلب افراد جامعه نمی‌توانند پول جمع کنند این است که از ماهیت پول و نحوه‌ی کار آن اطلاعی ندارند.

اصل بزرگی که اغلب از آن غافل می‌شوند، موضوع «سرمایه» است. سرمایه درست مثل یک انسان، موجودی زنده است.

وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید و سرکار می‌روید، در حال فروختن یک محصول هستید؛ خودتان.

این موضوع در مورد سرمایه‌ی شما نیز صحت دارد. وقتی این را درک کنید، می‌توانید به قدرت اصلی سرمایه در زندگی خود پی ببرید.

هر یک تومانی که ذخیره می‌کنید، درست مثل این است که یک نیروی کار را به خدمت بگیرید. هدف شما در دراز مدت این است که کاری کنید این کارمندها سخت‌تر کار کنند و آن‌قدر پولدارتان کنند که کارمندان بیشتری استخدام کنید (پول بیشتری ذخیره کنید). وقتی به‌اندازه‌ی کافی ثروتمند شدید دیگر نیازی ندارید نیروی کار (سرمایه) خود را در اختیار دیگران قرار بدهید، بلکه می‌توانید با سرمایه‌ی خود زندگی کنید.

۲. قدرت پولِ اندک را دست‌کم نگیرید

بزرگ‌ترین مشکل افراد با پول این است که تصور می‌کنند برای پولدار شدن باید مقدار زیادی پول در اختیار داشته باشند. مشکل آنها بیشتر ذهنی است و تصور می‌کنند حتما باید میلیون‌ها تومان پول داشته باشند تا سرمایه‌گذاری را شروع کنند. چیزی که آنها فراموش می‌کنند این است که هر ارتشی با یک سرباز آغاز به کار کرده است. این اصل در مورد منابع مالی هم صدق می‌کند.

۳. با هر یک تومانی که پس‌انداز می‌کنید، برای خودتان آزادی می‌خرید

وقتی بتوانید هر روز چند هزار تومان کنار بگذارید، در درازمدت می‌بینید که به پس‌انداز قابل توجهی رسیده‌اید. پول می‌تواند به‌جای شما کار کند و هرقدر هم که بیشتر باشد، بهتر است. پول بیشتر، آزادی بیشتری نیز برای شما فراهم می‌کند. یعنی می‌توانید وقت بیشتری را با خانواده‌ی خود سپری کنید و بیشتر به مسافرت بروید.

۴. شما مسئول جایگاه فعلی خود در زندگی هستید

 

اگر نمی‌خواهید پول خود را برای ۱۰ سال (مثلا در بازار سهام) سرمایه‌گذاری کنید، چطور می‌توانید انتظار داشته باشید که در آینده ثروتمند شوید؟ همان‌طور که اقدامات قبلی شما در گذشته شرایط فعلی شما را ساخته‌اند، فعالیت‌های امروز شما باعث اتفاقات مثبت آینده خواهند شد.

شرایط شما نشان‌دهنده‌ی این است که زمان و پول‌تان را چگونه صرف می‌کنید. بنابراین این دو عامل مهم، سرنوشت شما را مشخص می‌کنند.

۵. روش زندگی افراد موفق را مطالعه و از آنها الگوبرداری کنید

صفاتی را که در افراد موفق می‌بینید، گرامی بدارید و تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید شما نیز چنین صفاتی را داشته باشید. سعی کنید تبدیل به همان فرد موفق بشوید. بهتر است ابتدا روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

موفقیت و ثروت، خودشان موفقیت و ثروت بیشتری ایجاد می‌کنند.

۶. این را درک کنید که پول بیشتر، جواب مشکلات شما نیست

پول بیشتر، مشکلات شما را حل نمی‌کند. شما اگر نتوانید با حقوق کم، عادت‌های مناسبی در خود پرورش بدهید، حقوق بیشتر کمکی به شما نخواهد کرد و فقط زندگی شما را نابود می‌کند. مشکل میزان حقوق افراد نیست، بلکه نحوه‌ی استفاده و مدیریت پول است که اگر صحیح نباشد، مشکل‌ساز می‌شود.

۷. اگر والدین شما ثروتمند نیستند، کاری را که آنها انجام داده‌اند، انجام ندهید

معنی دیوانگی این است که کاری را بارها و بارها انجام بدهید و انتظار داشته باشید نتیجه‌ی متفاوتی بگیرید.

اگر والدین شما زندگی‌ای دارند که شما آن را تأیید نمی‌کنید، پس کارهایی که آنها را به این نوع زندگی رسانده، انجام ندهید. باید بتوانید از ذهنیت نسل گذشته عبور کنید و سبک زندگی متفاوتی را انتخاب کنید.

اولین کاری که باید انجام بدهید این است که از شر بدهی‌هایتان خلاص شوید. دومین کار این است که سرمایه‌گذاری و پس انداز پول را جزو اولویت‌های زندگی خود قرار بدهید.

۸. نگران نباشید

معجزه‌ی زندگی این است که مهم نیست در کجا قرار دارید، مهم این است که کجا می‌خواهید بروید. وقتی تصمیم گرفتید که کنترل زندگی خود را به‌دست بگیرید، دیگر به خود شک نکنید. هر لحظه که می‌گذرد شما در حال نزدیک‌تر شدن به هدف نهایی خود یعنی به‌دست آوردن ثروت و در پی آن رسیدن به استقلال مالی هستید.

هر مبلغی که پس‌انداز می‌کنید دانه‌ای است که برای آینده‌ی خود می‌کارید. اگر در قبال آینده‌ی مالی خود مسئولیت‌پذیر باشید، می‌توانید از آینده مطمئن باشید.